”Allermest holder jeg af hverdagen”

Under pres er det af og til værd at huske på disse Dan Turells ord. Socialdemokratiet peger nu fingre ad de borgerlige, der angiveligt skulle ønske ”nul gæld”. Det er lige så meget fakenews, som når en ny LA-kandidat påstår at gælden er astronomisk.

Selvfølgelig er vi nødt til at optage gæld nu og da, hvis kommunen skal udvikle sig. Det er også klart, at vi har fået megen værdi til borgerne for den gæld, der er nu. Det betænkelige er imidlertid, at bruttogælden stort set ligger på samme niveau som ved sidste valg. Det skyldes hændelser og prioriteringer, der har gjort det nødvendigt at opretholde gældsniveauet.

I alle familier kender vi den samme type situation: ”I år blev vi så nødt til at købe en ny bil. Og vaskemaskinen røg desværre samtidig.” I en konservativ familie med konservativ økonomistyring af privatøkonomien vil partnerne – efter ny bil og ny vaskemaskine – så se hinanden i øjnene og sige: ”Derfor bliver der nok ikke lige råd til den helt store familieferie i år – den må vi hellere udskyde til næste år”. Vi kender alle til en sådan situation.

De fleste af os er jo, som vores lille familie, i grunden konservative: ”Vi skal have den gæld ned, men mens det sker, skal vi sikre os en god hverdag”. Vi skal for alt i verden undgå at spare kommunen sønder og sammen.

Lad os nu stå sammen om at lette foden lidt fra speederen i en periode. Det Konservative Folkepartis bud er, at de næste store og udgiftskrævende initiativer må vente til, at bruttogælden mindst er halveret i forhold til nu.